Az energia nem vész el, csak átalakul
A debreceni Atommagkutató Intézet (az Atomki) tudományos eredményeinek terjesztése és népszerűsítése valósult meg a „Megérthető-elérhető fizika” program keretein belül az elmúlt két évben. Az „utazó fizika” előadásai félévente megújuló téma köré csoportosítva mutatták be az Atomkiban folyó kutatásokat egy-egy rendhagyó fizika órán.
Az adott félévre kiválasztott téma valamilyen jeles évfordulóhoz vagy eseményhez kapcsolódott:
2013. tavasz: Víz / 2013 a víz együttműködés nemzetközi éve
2013. ősz: Földünk természetes védelmi rendszerei
2014. tavasz: Hideg - meleg / 1714: higanyos hőmérő (Fahrenheit)
2014. ősz: Energia / 1714: energia megmaradás (Leibniz)
Az Atomki fiatal fizikusai által tartott ismeretterjesztő előadások és a hozzá kapcsolódó kísérletek bemutatása leginkább a hátrányos helyzetű kistérségeket elérve, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben egy-egy középiskolát céloztak meg.
Iskolánkban, legutóbb 2014. november 5-én a Vásártér úti iskolarész Klubjában tartottak rendhagyó fizika órát közel 100 tanuló előtt az energia témakörében. Ez az előadás nagyon színes és figyelemfelkeltő volt, ahol az elméletet látványos kísérletekkel (külső égésű motor, galvánelem ananászos dobozból…) tették érdekesebbé, és olyan új dolgokat hallhatunk, amelyek a későbbi tanulmányaink során is segíthetnek. Az előadáson szó volt a természetben megtalálható megújuló és nem megújuló energiaforrásokról. Utóbbiaknál külön ki lett emelve az atomenergia előnye a fosszilis energiahordozókkal (szén, kőolaj, földgáz) szemben, egyrészt olcsóbb az elektromos áram előállítása az atomerőművekben, másrészt üvegházhatású gázok sem kerülnek a légkörbe. A megújuló energiaforrások (szél, nap, víz…) felsorolása közben Magyarország rejtett tartaléka, a geotermikus energia lett megemlítve. Az előadáson az Atomki fiatal fizikusai beszéltek az atomenergia hátrányáról (a balesetekről: Csernobil; a kiégett fűtőelemek tárolásáról, Bátaapáti…) és az atomenergia jövőjéről, a fúziós reaktorok előnyéről (kisebb háttérsugárzás) és folyamatos működtetésének nehézségeiről.
Varga Patrícia
11. AJ osztály