Cikkek
Közös pályaorientációs projekt a Nyíregyházi Egyetemmel
A Nyíregyházi Egyetem kezdeményezésére, a 13. H osztályos mezőgazdasági technikus tanulók pályaorientációjának segítése érdekében a 2018/2019-es tanévben közös együttműködés vette kezdetét iskolánk és az egyetem között. A Nyíregyházi Egyetem részéről Dr. Csabai Judit tanárnő, iskolánk részéről Váradi István tanár úr volt a program koordinálója.
Az elméleti ismeretek elmélyítésén túl számos gyakorlati programon is részt vettek diákjaink, amelyek nagyon jól beilleszthetőek voltak az iskolánk informális és nonformális tanulást előtérbe helyező törekvéseibe. A gyakorlati programok különböző helyszíneken valósultak meg, üzemlátogatások, előadások keretében. A szakmai programokon részt vettek az egyetem diákjai is, mely pályaorientációs szempontból kiemelkedő jelentőségű, hiszen a korban közelálló diákok tudják a leghitelesebben átadni tapasztalataikat pályaválasztás előtt álló társaiknak.
A gyakorlati program első állomása Hodászon az almaválogató meglátogatása volt, ahol egy korszerű vízágyas válogatót tekinthettek meg a diákok, illetve ellátogattak a Panyolai Szilvórium Zrt pálinkafőzdéjébe, ahol a gyümölcsfeldolgozás egyik formájának a pálinkafőzésnek a technológiájával ismerkedhettek meg.
A következő alkalommal az állattartás került fókuszba, amikor egy családi gazdaságban, a nagyecsedi tehenészeti telepen, illetve a fábiánházi Ecsed Ménes telephelyén jártak a tanulók. A tehenészeti telepen egy 1000 állatból álló, kötetlen formában tartott, körülbelül 8500 literes laktációs tejtermelésű, tejelő szarvasmarha állomány nagyüzemi tartásmódját tanulmányozhatták a diákok. Elmélyíthették ismereteiket a fejőházi fejés technológiájának témakörében is.
Fábiánházán megtekintették a lovardát, ahol a professzionális lótenyésztés rejtelmeibe nyerhettek bepillantást, többek között előadást hallgathattak a mesterséges megtermékenyítésről. A ménesben Kisbéri félvér lovakat tenyésztenek, és versenylovakat nevelnek.
A családi gazdaságban, ahol növénytermesztéssel, valamit juhászattal és baromfitartással is foglalkoznak, a hatékony, jövedelmező és fenntartható gazdálkodási forma rejtelmeiben mélyülhettek el a diákok.
Ennek a gyakorlati napnak a során összehasonlítást tehettek a hallgatók a nagyüzemi tartásmód és a családi gazdaságban folyó állattenyésztés, gazdálkodás között. A gyakorlatban figyelhették meg, hogy fér össze és egészíti ki egymást a növénytermesztés és az állattartás, és a különböző állatfajok tartását miképpen lehet összhangba hozni.
A harmadik alkalommal diákjaink a Nyíregyházi Egyetemre látogattak és részesei lehettek egy alternatív növénytermesztés témakörben tartott előadásnak, amelyet Dr. Szabó Béla tartott. Az előadás során a csicsóka termesztéstechnológiájának témakörében bővíthették ismereteiket. Ezt követően a Tulipa Kft. növényházainak meglátogatása került sorra, ahol a vállalkozás ügyvezetője Krajnyák Csaba kalauzolta a hallgatókat és kísérőiket. Ügyvezető úr bemutatta a vállalkozás történetét, a növényházakat, sőt röviden az egyes dísznövények termesztési folyamatait is ismertette. A látogatás során olyan technikai megoldásokat és újításokat figyelhettek meg tanulóink, amelyeket tanulmányaikban vagy későbbi munkájuk során is jól tudnak majd hasznosítani. Bemutatásra került többek között az a sötétítési technológia is, mely egyes dísznövények esetében a virágzás időzítését hivatott szolgálni.
A projekt során többször is hallgathattak még egyetemi előadásokat diákjaink, Dr. Szabó Miklós és Dr. Csabai Judit előadásában. Illetve Csabai tanárnő az iskolánkban is tartott órákat a technikus tanulóknak. Meglátogatásra került a Tuzson János Botanikus Kert is, ahol sok szép és különleges növényt csodálhattak meg diákjaink. Emellett lehetőség nyílt arra is, hogy kipróbálják a repülőgép szimulátort, amely a mezőgazdasági pilóták oktatásának egyik eszköze.
A program utolsó állomása a Nyíregyházi Egyetem tanüzemének meglátogatása volt. Megtekinthették a diákok az erőgép és munkagép parkot. Az ökológiai termesztés témakörében meglátogatták a biogyümölcsöst, illetve a fehér mustár, bíbor here és a facélia állományokat.
A program keretein belül a diákjaink rengeteg élménnyel gazdagodtak, szakmai tudásuk gyarapodott. Mindez olyan keretek között történt, amely a középiskolás diákokhoz közelálló, motiváló erővel bír, és igen jól összeegyeztethető iskolánk informális és nonformális tanulási technikákat előtérbe helyező törekvéseivel. A szakmai ismeretek elmélyítésén túl, kapcsolatokat építhettek egyetemi hallgatókkal, ezzel mélyebb bepillantást nyerve az egyetemi hallgatók mindennapi életébe. A projekt eredményeképpen, iskolánk minden mezőgazdasági technikus tanulója jelentkezett a Nyíregyházi Egyetem valamelyik mezőgazdasági képzésére.
Az együttműködés keretein belül a Nyíregyházi Egyetem oktatói online kérdőíveket szerkesztettek diákjaink számára, amelyeket határidőre, megoldva kellett visszaküldeni. A feladatok a kertészet, szántóföldi növénytermesztés, állattartás témaköréből kerültek ki, és az ismeretek változatos és érdekes formában való elmélyítésére kiválóan alkalmasak voltak. Illetve a későbbi egyetemi tanulmányokat is előkészítették. A feladatok helyes megoldásait azonnal lehetett ellenőrizni, és rögtön látható volt az elért eredmény is.
Az elméleti ismeretek elmélyítésén túl számos gyakorlati programon is részt vettek diákjaink, amelyek nagyon jól beilleszthetőek voltak az iskolánk informális és nonformális tanulást előtérbe helyező törekvéseibe. A gyakorlati programok különböző helyszíneken valósultak meg, üzemlátogatások, előadások keretében. A szakmai programokon részt vettek az egyetem diákjai is, mely pályaorientációs szempontból kiemelkedő jelentőségű, hiszen a korban közelálló diákok tudják a leghitelesebben átadni tapasztalataikat pályaválasztás előtt álló társaiknak.
A gyakorlati program első állomása Hodászon az almaválogató meglátogatása volt, ahol egy korszerű vízágyas válogatót tekinthettek meg a diákok, illetve ellátogattak a Panyolai Szilvórium Zrt pálinkafőzdéjébe, ahol a gyümölcsfeldolgozás egyik formájának a pálinkafőzésnek a technológiájával ismerkedhettek meg.
A következő alkalommal az állattartás került fókuszba, amikor egy családi gazdaságban, a nagyecsedi tehenészeti telepen, illetve a fábiánházi Ecsed Ménes telephelyén jártak a tanulók. A tehenészeti telepen egy 1000 állatból álló, kötetlen formában tartott, körülbelül 8500 literes laktációs tejtermelésű, tejelő szarvasmarha állomány nagyüzemi tartásmódját tanulmányozhatták a diákok. Elmélyíthették ismereteiket a fejőházi fejés technológiájának témakörében is.
Fábiánházán megtekintették a lovardát, ahol a professzionális lótenyésztés rejtelmeibe nyerhettek bepillantást, többek között előadást hallgathattak a mesterséges megtermékenyítésről. A ménesben Kisbéri félvér lovakat tenyésztenek, és versenylovakat nevelnek.
A családi gazdaságban, ahol növénytermesztéssel, valamit juhászattal és baromfitartással is foglalkoznak, a hatékony, jövedelmező és fenntartható gazdálkodási forma rejtelmeiben mélyülhettek el a diákok.
Ennek a gyakorlati napnak a során összehasonlítást tehettek a hallgatók a nagyüzemi tartásmód és a családi gazdaságban folyó állattenyésztés, gazdálkodás között. A gyakorlatban figyelhették meg, hogy fér össze és egészíti ki egymást a növénytermesztés és az állattartás, és a különböző állatfajok tartását miképpen lehet összhangba hozni.
A harmadik alkalommal diákjaink a Nyíregyházi Egyetemre látogattak és részesei lehettek egy alternatív növénytermesztés témakörben tartott előadásnak, amelyet Dr. Szabó Béla tartott. Az előadás során a csicsóka termesztéstechnológiájának témakörében bővíthették ismereteiket. Ezt követően a Tulipa Kft. növényházainak meglátogatása került sorra, ahol a vállalkozás ügyvezetője Krajnyák Csaba kalauzolta a hallgatókat és kísérőiket. Ügyvezető úr bemutatta a vállalkozás történetét, a növényházakat, sőt röviden az egyes dísznövények termesztési folyamatait is ismertette. A látogatás során olyan technikai megoldásokat és újításokat figyelhettek meg tanulóink, amelyeket tanulmányaikban vagy későbbi munkájuk során is jól tudnak majd hasznosítani. Bemutatásra került többek között az a sötétítési technológia is, mely egyes dísznövények esetében a virágzás időzítését hivatott szolgálni.
A projekt során többször is hallgathattak még egyetemi előadásokat diákjaink, Dr. Szabó Miklós és Dr. Csabai Judit előadásában. Illetve Csabai tanárnő az iskolánkban is tartott órákat a technikus tanulóknak. Meglátogatásra került a Tuzson János Botanikus Kert is, ahol sok szép és különleges növényt csodálhattak meg diákjaink. Emellett lehetőség nyílt arra is, hogy kipróbálják a repülőgép szimulátort, amely a mezőgazdasági pilóták oktatásának egyik eszköze.
A program utolsó állomása a Nyíregyházi Egyetem tanüzemének meglátogatása volt. Megtekinthették a diákok az erőgép és munkagép parkot. Az ökológiai termesztés témakörében meglátogatták a biogyümölcsöst, illetve a fehér mustár, bíbor here és a facélia állományokat.
A program keretein belül a diákjaink rengeteg élménnyel gazdagodtak, szakmai tudásuk gyarapodott. Mindez olyan keretek között történt, amely a középiskolás diákokhoz közelálló, motiváló erővel bír, és igen jól összeegyeztethető iskolánk informális és nonformális tanulási technikákat előtérbe helyező törekvéseivel. A szakmai ismeretek elmélyítésén túl, kapcsolatokat építhettek egyetemi hallgatókkal, ezzel mélyebb bepillantást nyerve az egyetemi hallgatók mindennapi életébe. A projekt eredményeképpen, iskolánk minden mezőgazdasági technikus tanulója jelentkezett a Nyíregyházi Egyetem valamelyik mezőgazdasági képzésére.